|
Läris prioriterade utvecklingsområden
Motorik och rörelse
Vi har varje dag planerad aktivitet där rörelse ingår – där vi tar vara på barnens rörelseglädje.
I dag tillbringar barn sin vardag mer stillasittande än tidigare. Rörelse är helt avgörande för att skelett och muskelfunktion ska stärkas.
De flesta barn tillbringar en stor del av sin vardag i förskolan och det gör förskolan till en mycket viktig arena för barns lärande av rörelser,
motoriska förmåga och etablering av goda fysiska aktivitetsvanor.
I läroplanen för förskolan Lpfö18 står det att ”Barnen ska få förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att ges möjlighet att delta i fysiska aktiviteter
och vistas i olika naturmiljöer. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva.
När fysisk aktivitet, näringsriktiga måltider och hälsosam livsstil är en naturlig del av barnens dag kan utbildningen bidra till att barnen förstår hur detta kan
påverka hälsa och välbefinnande” (s. 9).
Ett språkutveclande arbetssätt
Forskningrn visar att det systematiska arbetet med språklekar underlättar för barnens framtida läsinlärning och förebygger lässvårigheter. På Läris arbetar vi språkutvecklande dagligen och tar tillvara på barnens intresse och frågeställningar. Vi arbetare med Före Bornholmsmodellen och vi använder oss av bilder med stöd TAKK (tecken som allternativ och kompletterande kommunikation). Vi har också högläsning för barnen varje dag – vilket innebär att vi ger läsningen tid!
|
|
|